torsdag, maj 18, 2006

Tack för inbjudan

Jag har inte hunnit tänka efter och heller inte sett alla intervjuerna i verket på utställningen. Det är ett intressant material du har samlat ihop, Erik. Och jag kom att tänka på en sak. Jag upplever att det som du belyser är en krock mellan attityder. Konsten har traditionellt sett rört sig i aristokratiska miljöer med konsten som vara, konstnären som maskot och konstupplevelser som lyxkonsumtion. Efter erfarenheten från experimentet med konstnärer i statens tjänst (de kommunistiska diktaturerna) är den huvudsakliga modellen som konstvärlden bygger på marknadens, som fokuserar på värde-skapande och varumärkes-byggande. Men så finns kulturpolitiken där konsthögskolorna ingår och där ideologin kring konsten skapas som har ett helt annat perspektiv på yrket konstnär. Krocken mellan den kulturpolitiska ideologin om konstens egenvärde och marknadens sanning om att ett misslyckande framförallt grundar sig i en dålig produkt är en hård smäll att ta som nyutexaminerad konstnär. (Fast någon kanske har hittat en air bag?) Jag försöker förbereda mig genom att träna på att se på mitt blivande yrke ur olika perspektiv. Därför är ditt verk spännande. Ser fram emot att se det växa.