fredag, maj 26, 2006

Hur ska projektet fortsätta?


Hej allihopa!
Responsen på projektet "Konst som yrke" och bloggen har varit finfin. Engagemanget har varit så pass stort att jag börjat fundera på en fortsättning. Efter bloggens första två veckor har den redan haft 900 besök. Det som först var tänkt som en liten brasklapp på Konstfacks vårutställning verkar ha förutsättningar att svälla över utställlningens ramar. Nu är frågan hur fortsättningen i så fall ska se ut?

Eftersom många av de berörda frågorna är av politisk karaktär vore det intressant att ställa ut projektet igen innan valet – kanske i månadsskiftet augusti september. Jag har fått några förslag om var projektet med fördel skulle kunna placeras, men det finns ännu inga konkreta planer. Avsikten skulle vara att ordna ett seminarium i samband med nästa utställning.

Det har kommit önskemål om att intervjufilmerna (med Marina Schiptjenko, Karin Willén, Lars Nittve och Maria Lind) ska textas till engelska. Kanske borde fler intervjuer göras. Jag vill göra en hemsida där intervjufilmer, texter, litteraturlistor och annat kan samsas med bloggen. Texterna och kommentarerna i bloggen borde på något sätt ordnas och redigeras så det blir mer överskådligt – kanske skulle de i slutändan kunna utgöra material för en publikation?

Vårutställningen tar slut på söndag – alla som inte redan varit här är hjärtligt välkomna! – sedan ska jag fortsätta leta information och titta mer på hur det funkar i andra länder. Avsikten är att bygga upp ett bibliotek där allt material som relaterar till ämnet finns ordnat. Mina egna tankar kommer jag att samla i en eller flera debattartiklar – en i nästa nummer av KRO:s medlemstidning Konstnären. Förhoppningen är att många ska engagera sig i projektet och på olika sätt vilja stödja det eller samarbeta. Det är också förutsättningen för dess fortlevnad.

Som Camilla Backman skriver har KRO och IKK redan mycket av de kunskaper som projektet försöker samla och värdera. Jag tror att båda organisationerna kommer att ge projektet ovärderlig input. ”Konst som yrke” kommer dock att fortsätta att vara ett "fristående forum". Det har nog sina fördelar att diskussionsplattformen förblir självständig och även har formen av ett konstprojekt. Personligen kommer jag dock att gå med i både KRO och IKK nästa vecka.

Kommentera gärna hur ni tycker att projektet borde fortsätta – i vilket sammanhang, med vilka beståndsdelar och resurser!